close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תואר בחינוך הדתי

מערכת שורשכה טבת, תשעט02/01/2019

סקירה חשובה של מוסדות החינוך והתארים הפתוחים בפני ציבור חרדי או דתי המעוניין בהפרדה. לגזור ולשמור

תגיות:
לא אחת מושמעות בתקשורת ביקורות קשות כנגד הציבור החרדי שנשען על קצבאות סעד וחי על חשבון משלמי המסים. כדי לעודד את החרדים לצאת לעבודה ולהגדיל את ההכנסה המשפחתית, מוצעות היום תכניות אקדמיות במסלולי לימוד שונים המכשירות את הסטודנטים החרדים במגוון תחומי עיסוק שיאפשרו להם להשתלב בעולם התעסוקה בארץ.
בין מוסדות הלימוד הדתיים, שמקנים תואר ראשון ושני לסטודנטים, נציין מספר מכללות ואוניברסיטאות:
• המכללה החרדית ירושלים – מציעה מסלולי לימוד לתואר ראשון ושני מטעם מוסדות אקדמיים
כמו אוניברסיטת בר אילן ואוניברסיטת בן גוריון. מכללה זו הוקמה כדי לתת מענה לציבור החרדי ולהציע הכשרה במקצועות שבהם יוכלו למצוא את פרנסתם. הלימודים מתקיימים במקביל לקיומן של מסגרות החיים האחרות, תוך שמירה על צביון חיים חרדי מדוקדק.
כמה ממסלולי הלימוד שמציעה מכללה זו לסטודנטים החרדים:
לימודי תואר ראשון במסלולי לימוד נפרדים לגברים ולנשים:
o פסיכולוגיה
o עבודה סוציאלית
o תואר ראשון בניהול מערכות שירות
לימודי תואר ראשון המוצעים לנשים בלבד:
o מדעי המעבדה הרפואית
o הפרעות בתקשורת
o מדעי החברה
לימודי תואר ראשון המוצעים לגברים בלבד:
o מדעי המחשב
o תקשורת ומדעי המדינה

• הקמפוס החרדי של הקריה האקדמית אונו – מציע לימודי קלינאות תקשורת ולימודי ריפוי בעיסוק.
o לימודים במסלול ׳קלינאי תקשורת׳ מספקים ללומדים את הידע העיוני ואת הכלים המעשיים הנדרשים לעבודה בתחום זה. קלינאית תקשורת משקמת ליקויים בקרב ילדים שבאים לביטוי בדיבור, בשמיעה ובהיגוי השפה. ענף זה משלב בין הפסיכולוגיה, מדעי המוח והרפואה לבין מדעי החברה. המשמעות היא שקלינאי תקשורת נדרשים לידע נרחב בתחומים מגוונים ולשליטה במספר מיומנויות.
o לימודים במסלול ׳ריפוי בעיסוק׳ מכשירים את המטפלים לעסוק באבחון ילדים ומבוגרים הסובלים מבעיות פיזיות, פסיכולוגיות והתפתחויות, ובשיקומם. הלימודים מעניקה למטפלים בעיסוק את הידע העיוני הנדרש ואת המיומנויות המעשיות שיכשירו אותם לטפל ולשפר את איכות חייהם של המטופלים.

• מכינה ליוצאי כוללים באוניברסיטת אריאל – מכינה זו, ,מיועדת לבוגרי ישיבות הכולל, פועלת בתל אביב בקמפוס לימודי החוץ והתעודה מוענקת על ידי אוניברסיטת אריאל. תכנית זו, הנקראת חלמי״ש (חינוך לחיים במשפחה), מסייעת לצעירים חרדים לרכוש מקצוע מעשי שיאפשר להם להשתלב במשק בענפי התעשייה השונים ובכך לפרנס את משפחותיהם. ההכשרה היא ברמה של תואר ראשון והיא כוללת מסלולי לימוד כגון:
o מדעי המחשב
o הנדסה אזרחית
o הנדסת מכונות
o הנדסת חשמל
o הנדסת מחשבים
בוגרים רבים של מכינה זו פנו ללימודי המשך במוסדות מוכרים להשכלה גבוהה כמו הטכניון, אוניברסיטת בן גוריון ובית הספר הגבוה לטכנולוגיה בירושלים.

• חמדת הדרום – מכללה אקדמית תורנית לחינוך – ממוקמת ליד נתיבות ומתמקדת בתחום החינוך ליהדות והוראת המדעים. המכללה מקדמת את הוראת המדעים בנגב ורואה בחינוך אתגר ושליחות. המכללה מקפידה על הפרדה בין גברים לנשים, ויצרה מסלולי לימוד נפרדים.
מסלולי לימוד לתואר ראשון בחינוך לנשים בלבד וכוללים בין השאר:
o אנגלית
o חינוך מיוחד עם התמחות בספרות, מקרא ומתמטיקה
o התמחות במקרא
o התמחות במתמטיקה
מסלולי לימוד לגברים בלבד:
o מסלול לסטודנטים עם תעודת הוראה להשלמת תואר
o מסלול להוראת יהדות עם התמחות בחינוך מיוחד או במתמטיקה.

• המרכז האקדמי לב – תואר שני בהנדסת מערכות מתוקשבות. קיים היום צורך במהנדסים שהם בעלי ידע ומיומנות בתפעול וניהול מערכות מתוקשבות, ובבעלי מקצוע שהתמחו בפיתוח תכניות ומערכות חדשות שנותנות מענה לצרכי התעשייה והטכנולוגיה שאינם שוקטים על השמרים. לימודים לתואר שני בהנדסת מערכות מתוקשבות, מכשירים אנשי מקצוע שיהיו בעלי ידע תיאורטי ומעשי כאחד כך שיוכלו לנתח מערכות מתוקשבות, לבנות ולנהל אותן. מערכות מתוקשבות אלה כוללות בין השאר טכנולוגיות מתקדמות, רשתות טלפונים ורשתות אלחוטיות.

כדי להפריד בין נשים לגברים מפעיל מרכז לב 3 קמפוסים שבהם מתקיימות תכניות לימוד זהות. בקמפוס לב בירושלים לומדים הגברים, בקמפוס טל בירושלים לומדות הנשים ובקמפוס לוסטיג, ברמת גן, לומדות הבוגרות של בית יעקב. ברמת גן הלימודים האקדמיים מתקיימים בשילוב עם סמינר בית יעקב, והמוסד מציע מגוון מסלולים נוספים לתואר שני, כולל לימודי מנהל עסקים ופיזיקה.

ולבסוף, על פניו נראה כי מגוון המקצועות והתחומים שפתוחים היום לקהל שמעוניין ללמוד במסגרת השומרת על הצביון הדתי או החרדי, מאפשר לבוגרים להשתלב בעולם העבודה בארץ, אם כמחנכים ומטפלים, או כמהנדסים ומנהלי פרויקטים, אם במוסדות החינוך ואם בענפי תעשיה הייטקיסטים שונים, במשרדים ממשלתיים ובחברות פרטיות.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה